Julsäsongen 2024 har fått en flygande start och lovar gott för den som ser en möjlighet att göra en snabb vinst mot årets slut. Att investera i konsumentorienterade detaljhandelsaktier verkar vara ett klokt drag just nu.
Adobe Analytics nya data ger en indikation på att vi står inför den möjligtvis bästa julhandelssäsongen sedan 2020. Försäljningen online ökade med omkring 5% på Thanksgivingkvällen jämfört med förra året. Den steg ungefär 9% på Thanksgivingdagen och mer än 10% på Black Friday. Försäljningen online upplevde sedan en ökning på över 7% under Cyber Monday.
Om vi summerar hela Cyberveckan noteras en ökning av den onlinebaserade försäljningen med mer än 8% jämfört med förra året. Den totala onlineförsäljningen under högtiden (från och med 1 november 2024) uppgår till $131.5 miljarder vilket är en ökning med cirka 9% från 2023. Om denna tillväxttakt håller i sig – och det finns anledning att tro det – kommer detta att bli den snabbaste tillväxten för online julhandel sedan 2020.
Med tanke på hur kraftig julhandeln varit hittills, tror vi att detaljhandelsaktier kan bli stora vinnare under december och januari. En stor del av årets intäkter och vinster för många återförsäljare genereras under julhandeln, och en lyckad säsong kan sätta dem på kartan för hela året vilket i sin tur kan leda till en uppgång i deras aktiekurser.
Bland de handlare som verkar ha haft en exceptionellt bra säsong hittills i år noterar vi Lululemon, vars Cyber Monday-erbjudanden drog till sig mycket uppmärksamhet. Google-sökningar efter “Lululemon” nådde en rekordhög nivå under den gångna veckan.
En liknande historia finns för On Holdings, med sina On Cloud-löparskor som snabbt blivit en av de hetaste skomärken på marknaden. Det verkar som att dessa skor varit starka säljare under högtiden. Sökinsatserna efter “On Shoes” har även de skjutit i höjden.
Vi ser även att Abercrombie & Fitch, som gjort en anmärkningsvärd återkomst de senaste två åren, fortsätter att vara ett eftertraktat klädmärke. Succén verkar hålla i sig denna semesterperiod med stark efterfrågan på vidbenta och baggy jeans. Även sökintresset för “Abercrombie” har nått nya rekordnivåer under den här perioden.
Levi Strauss är ytterligare en aktör som gynnas av den återuppstående trenden med jeans. Och precis som de andra nämnda märkena har även Levi’s upplevt ett rekordhögt sökintresse under Cyberveckan 2024.
Trenden med ökande sökintresse är ett genomgående tema. Andra varumärken som uppnått toppsökningar innefattar YETI, Steve Madden, Ralph Lauren, och Adidas. Victoria’s Secret har också sett ett starkt sökintresse på senare tid, troligtvis drivet av återkomsten av VS Fashion Show. Med tanke på de starka söktrendsen säger det oss att även Gap kan ha en framgångsrik julhandelssäson.
Tack vare konsumentdrivna krafter bakom dessa företag, tror vi att dessa tio detaljhandelslager är inställda för att bli stora vinnare under denna julhandelssäsong.
Framtidens detaljhandel håller på att forma om sig inför våra ögon. De rekordhöga sökvolymer vi ser är inte bara siffror; de berättar en historia om hur folk känner för denna julsäsong. Det är ett tecken på att konsumenter är redo att spendera och de strävar efter märken som känns spännande i dagsläget.
För investerarna är detta mer än bara intressant – det kan vara en signal att hålla ögonen på. Ha koll på dessa företags kommande rapporter, för dessa söktrender kan mycket väl översättas till en allvarlig försäljningsökning.
Inte alla aktier är dock lika lovande, och somliga kan prestera bättre än andra. Därför har vårt team de senaste dagarna varit upptagna med att identifiera de mest lovande detaljhandelslagren att köpa denna julhandelssäsong.
Tack vare dessa ansträngningar har vi kunnat begränsa vårt urval till bara några få höjdpunkter: vad vi tror är det bästa av det bästa inom detaljhandelssektorn.
Om du är ute efter att göra några semesterdrivna vinster, missa inte dessa nya rekommendationer.
Upptäck våra bästa aktietips för snabba och betydande vinster mot årets slut.