I hjärtat av Stockholm, inom de ståtliga väggarna i Konserthuset, genljuder ekon från en tid där historiens mörkaste kapitel ännu skrevs. “Den judiska sången”, ett verk av Moses Pergament, är en hyllning till både judiskt liv och kultur, samt ett minne av dess prövningar genom tiderna. Denna konsert, som återupplivas under Tobias Ringborgs ledning, är inte bara en musikalisk föreställning utan en tidsresa genom ljud och känslor.
Moses Pergaments verk, skrivet i skuggan av andra världskrigets fasor, har väntat länge på att åter få klinga ut i det rum för vilket det en gång komponerades. Trettio år sedan dess senaste framförande, tar det plats i en tid då Sverige firar 250 år av judiskt liv. Detta jubileum ger en djupare resonans åt Pergaments körsymfoni, en symfonisk sångcykel som väver samman tenor, sopran, kör och orkester i en gripande berättelse.
Medverkande i denna historiska återupplivning är Agneta Eichenholz, vars sopranröst borrar sig in i åhörarnas hjärtan, och Kjetil Støa, vars tenor bär upp både hopp och förtvivlan. Tillsammans med Kungliga Filharmonikerna och Eric Ericsons Kammarkör under Ringborgs stämda ledning, levereras en föreställning som är både kraftfull och rörande.
Musikaliskt sett, är “Den judiska sången” en ovanlig pärla. Pergaments komposition balanserar mellan det militaristiskt resoluta och det djupt lyriska, där tonerna tycks färgade av ett nordiskt ljus. Verkets komplexitet speglas även i dess historiska och kulturella sammanhang – en ambition från Pergament att bli “judarnas Wagner”, en dröm som visar på både beundran och ironi givet Wagners antisemitiska arv.
Pergament, finlandssvensk och judisk, fann sig marginaliserad i det svenska samhället, en realitet som ger en bitter eftersmak även i verkets triumferande ögonblick. Han kämpade mot föreställningar och etiketter, strävade efter erkännande i ett samhälle där han stämplades som en “utländsk parasit” av kritiker. Hans verk reflekterar en strävan efter tillhörighet och identitet, samtidigt som de starkt fördömer de förföljelser och lidanden som hans folk utsattes för.
Torsdagens föreställning i Konserthuset är mer än bara en musikalisk begivenhet; det är en stark påminnelse om kraften i kulturellt minne och musikens förmåga att berätta historier som binder oss samman över generations- och kulturgränser. Den är en manifestation av både sorg och triumf, av en kamp för överlevnad och uttryck.
Konsertbesökarnas reaktioner tyder på att Ringborgs och de medverkandes framförande har lyckats fängsla och röra, ett tecken på att Pergaments musik likväl som budskap har hittat en ny publik i en ny era. “Den judiska sången” är inte bara ett verk för sitt ögonblick utan en tidlös påminnelse om det djup av mänsklig erfarenhet som musik kan utforska och uttrycka.
I en värld där historia alltför ofta glöms eller ignoreras, visar denna konsert att det fortfarande finns historier som måste berättas och lyssnas på. “Den judiska sången” står som en brygga mellan det förflutna och nutiden, en inbjudan till reflektion och minne som sträcker sig långt bortom Konserthusets väggar.
För den som önskar fördjupa sig ytterligare i konserternas värld, finns fler recensioner och texter om musik att upptäcka. Där kan man utforska en mångfald av musikaliska uttryck och föreställningar som berikar vår kulturella tillvaro. I den musikaliska sfären finner vi inte bara underhållning utan också djupa mänskliga uttryck som belyser vår gemensamma historia, våra drömmar och vår strävan efter en bättre värld.