Efter elva år sedan Facebooks förvärv för 19 miljarder dollar, en affär som omtalades världen över, introducerar nu Meta annonser i WhatsApp. Detta markerar en betydande förändring för en app vars grundare var starkt emot reklam. Metas besked på måndagen förklarar att företag nu kommer att ha möjlighet att driva så kallade statusannonser på WhatsApp, vilka uppmanar användarna att interagera med annonsörerna via appens meddelandefunktioner. Annonserna kommer endast att visas för användare inom WhatsApps “Uppdateringar”-flik för att skilja kampanjer från personliga konversationer. Dessutom kommer Meta att börja monetarisera WhatsApps kanalfunktion genom sökannonser och prenumerationer.
Lanseringen av annonser på denna meddelandeapp är en viktig del i Meta VD Mark Zuckerbergs vision om att göra WhatsApp till “nästa kapitel” i bolagets historia. Han delade denna vision i en intervju med CNBCs Jim Cramer 2022. Steget att monetarisera WhatsApp kommer också mitt i Metas mycket omtalade monopolmål med Federal Trade Commission över företagets stora förvärv av meddelandeappen och Instagram.
Redan nu tillåter Meta annonsörer att köra så kallade klick-till-meddelande annonser på Facebook och Instagram, som dirigerar användare till WhatsApp där de direkt kan engagera sig med företag. Under ett samtal med analytiker i april framhöll Zuckerberg att meddelanden mellan varumärken och konsumenter “bör vara nästa pelare i vår verksamhet”, och tillade att WhatsApp nu har över 3 miljarder månatliga användare, “inklusive mer än 100 miljoner människor i USA och växer snabbt där.”
Nu kan företag köra sådana annonser inom själva WhatsApp. De nya statusannonserna visas i användarens Uppdateringar-flik inom den funktions “Status” som kan användas för att dela bilder, videor och text som försvinner efter 24 timmar, liknande Instagram Stories.
Sedan Meta förvärvade WhatsApp 2014, har den populära meddelandeappen fortsatt att växa världen över. Men till skillnad från Facebook, Instagram och Threads, har WhatsApp aldrig tillåtit annonsering.
WhatsApp medgrundare, Jan Koum och Brian Acton, har offentligt fördömt reklamindustrin och duo lämnade Facebook efter att ha hamnat i konflikt med ledningen angående ambitioner att införa annonsering och andra praxis som de var emot.
Sociala medieföretaget avslöjar inte WhatsApps specifika försäljningssiffror, men analytiker har tidigare uppskattat appens intäkter till mellan 500 miljoner och 1 miljard dollar från att ta betalt från företag för verktyg och tjänster så att de kan meddela kunder på appen.
Meta kommer att “använda mycket grundläggande information” för att rekommendera vilka annonser som ska visas för WhatsApp-användare, enligt Nikila Srinivasan, Meta’s produktchef för företagsmeddelanden. Detta inkluderar en persons land, stad, enhet, språk och data såsom vem de följer eller hur de interagerar med annonser.
Företaget introducerade WhatsApps Uppdateringar-flik i juni 2023 tillsammans med en ny kanalfunktion som gör det möjligt för personer och organisationer att sända Broadcast-meddelanden och uppdateringar till sina följare, till skillnad från personliga konversationer. Meta kommer också att monetarisera kanalfunktionen, meddelade företaget på måndagen.
Organisationer och personer som är kanaladministratörer kommer nu att kunna spendera pengar för att öka synligheten för deras respektive kanaler när en person söker efter dem i en katalog, liknande annonsering på Apple’s och Google’s appbutiker.
Dessutom kommer kanaladministratörerna att kunna debitera användare månatliga prenumerationsavgifter för att få tillgång till exklusiva uppdateringar och innehåll, meddelade Meta på måndagen. Företaget kommer inte direkt tjäna pengar på dessa månatliga prenumerationsavgifter, men planerar att så småningom ta en 10% del av dessa prenumerationer, sade en talesperson.
Meta hoppas att genom att begränsa sina nya annonser till WhatsApps Uppdateringar-flik, kommer det att störa användarna så lite som möjligt. Användarnas statusuppdateringar samt personliga meddelanden och samtal på WhatsApp kommer att förbli krypterade.