I det djupa nordens hjärta har tonerna av Antonio Vivaldi framkallat liv i en till synes bortglömd tradition. Höör Barock, ett musikensemble som frambringar en förnyad förståelse och uppskattning för det barockarvet, kastar ljus över Vivaldis kompositioner i deras senaste verk “Vivaldi in the North”. Detta album markerar inte bara en upptäcktsresa genom det barocka landskapet men även ett imponerande bidrag till den internationella barockscenen från denna skånska ensemble. Med ett gediget arbete och en lekfullhet introducerar Höör Barock lyssnaren till en nyupptäckt av Vivaldis oändliga variationer och komponenter.
Antonio Vivaldi, även känd som den rödhårige prästen från Venedig, skapade ett arv långt över de mer än femhundra konserterna han komponerade under sin livstid. Trots Igor Stravinskys missförstådda uttalande om Vivaldis verk, som att han skrivit samma konsert fyrahundra gånger, har den verkliga genialiteten och mångsidigheten i Vivaldis kompositioner återupplivats. Alla dessa verk är långt ifrån att vara homogena; de är snarare rika på intrikata detaljer och varierande klangfärger, avsedda för 1700-talets breda spectrum av instrument.
Höör Barocks fjärde album, ”Vivaldi in the North”, erbjuder en förtjusande upplevelse genom sina tolkningar av åtta olika konserter – en resa som väcker ett nytt intresse för Vivaldis musik. Skivan inkluderar välkända violinkonserter, vilket inte är förvånande med tanke på Vivaldis erkända kompetens som violinvirtuos, men också verk för andra instrument som flöjt och mandolin. Genom duo SolRoos, bestående av lutspelaren Dohyo Sol och blockflöjtisten Emelie Roos, får vi uppleva en förtrollande musikalisk dialog.
Det är inte bara den tekniska skickligheten hos musikerna som imponerar; det är även deras förmåga att hitta och utforska okända verk av Vivaldi. Bland dessa återfunna skatter är verk som Höör Barock upptäckt i en 1700-talssamling vid Lunds universitet, vilket vittnar om Vivaldis musiks utbredning ända till Skandinavien under hans egen tid.
Men denna uppsättning av klassiska verk skulle inte vara komplett utan att nämna andra aktuella pärlor i klassisk musik. Skallsjö sommarorkesters album “Glöden” inför en charmig twist till crossover-genren med sina folkloristiska stråkar. I en mer samtida anda sammanför “Electric Fields” av Barbara Hannigan, Katia och Marielle Labeque samt David Chalmin, årets Polarpristagare, piano och synth i ett kreativt samarbete. Ytterligare djup sänker oss in i Alexander Skrjabins teosofiska och dekadenta universum genom Yevgeny Sudbins “Vers la flamme” – en fascinerande inblick i den ryska kompositörens musikaliska vision.
Med alla dessa bidrag till den klassiska musikscenen, står det klart att såväl den historiska som den moderna repertoaren fortsätter att inspirera, utmana och förtrolla lyssnare över hela världen. Och mitt i denna rika kulturella väv, lyfter Höör Barock fram ett stycke av vårt gemensamma kulturarv – en hyllning till det förflutna som samtidigt öppnar upp vägar till framtiden inom musiken.